Vores pædagogik er inspireret af de impulser, som kendetegner Rudolf Steiner-pædagogikken og det antroposofiske menneskesyn. Det betyder, at vi ser barnet som et fysisk, sjæleligt og åndeligt væsen, som i den første syv års periode er drevet af sin vilje. Derfor er alt, hvad vi gør i Frejashave formet så det imødekommer barnets viljevæsen, igennem efterligning, rytme og sansning

Efterligning

Barnet har en iboende lyst til at efterligne, hvad det oplever omkring sig. Det er barnets måde at forstå verden omkring sig og alt det vi som mennesker kan. Derfor skaber vi handlinger og gøremål omkring barnet, som vækker barnets nysgerrighed og som de nemt kan efterligne eller være indraget i. Det er på samme tid vigtigt at barnet oplever at den voksne som udføre disser efterligningsværdige gøremål, gør det med et roligt og positivt sind. 

Rytme

Barnet trives bedst med forudsigelighed og genkendelighed, da det giver barnet ro til at være i nuet, komme i flow og bare være i god lege. Derfor har dagen, ugen og året en fast rytme. Vores daglige rytme veksler mellem ind og udånding – faste strukturerede aktiviteter og fri leg. Tid til at modtage indtryk og tid til at bearbejde indtryk. Igennem ugen oplever barnet, at hver dag har noget særlig genkendeligt, et bestemt måltid, en bestemt aktivitet og en bestemt stemning. Det at vores årstider hele tiden er i forandring, gør at vores rytme hele tiden føles fornyet og genkendelig på samme tid. De tilbagevendende årstidsfester følger os i gennem året, de giver os en masse at glæde os over og glæde os til.

Sansning

I barnets første syv årsperiode oplever barnet primært verden igennem sine sanser, derfor er barnet i højere grad åben for sanseindtryk og mærker dem meget intenst. Vi er meget opmærksomme på at det er nogle gode sanseoplevelser vi tilbyder og ved hvilken stimuli de giver barnet. I haven er der gode naturlig rammer hvor barnet kan udfolde sig, der er plads til at løbe, tumle, bygge huler.

Et vel af sanser bliver også stimuleret når vi passer og plejer haven fx luger ud, forspirer, samler urter, plukker blomster og bær. Vi laver forskellige kreative aktiviteter, hvor der er tænkt over at de materialer vi bruger stimulere og vækker barnet sanser fx male, tegne, filte, snitte og lege med bivoks, ler og arbejde med fedtsten. Mange af vores ting og vores legetøj er lavet af naturmaterialer ( træ, metal, uld, silke) naturmaterialer indeholder grundstoffer som vores sanser genkender fra vores egen krop. Derfor taler de bedre til vores sanse nervesystem og sætter positive impulser i gang. 

Vi oplever ligeledes at det nye børnesyn går så fint i tråd med nogle af de grundtanker der er i steiner pædagogikken. Det nye børnesyn er bygget på lederskab, ligeværdighed og tillid til barnet. Vi mener at dette skaber nogle værdiger, som styrker gode og sunde relationer. Dette giver os mulighed for at komme helt tæt på barnet, og dermed stimulere barnets trivsel, læring og udvikling. 

Lederskab

Det allerførste som går forinden det pædagogiske arbejde, er pædagogens erkendelses arbejde med sig selv. Det som pædagogen udstråler og den stemning man bære i sig er afgørende for at barnet kan udfolde og udvikle sig. Pædagogen skal være i stand til at håndtere uro på en konstruktiv og rolig måde. Barnet skal mærke de livsgivende egenskaber som fx balance, glæde og humor. Fordi barnet spejler, tager det til sig og gør til sine egne egenskaber. Når barnet mærker at den voksne er autentisk, bevidst og rolig i sine handlinger giver det barnet ro og det kan give sig hen til at blive ledet. Barnet har brug for at pædagogen viser verden igennem det vi gør og den vi er. 

Lederskabet er forbundet med ansvar. Det er pædagogen der har ansvar for at barnets basale behov bliver opfyldt. Ligeledes er det pædagogens ansvar at se bagom og forstå barnets væsen. Pædagogen kan skabe de bedste livsbetingelser og udviklingsmuligheder for barnet, ved at sætte tydelige grænser på en empatisk og respektfuld måde.

Ligeværdighed

Selvom at den voksne går forrest med sin lederskab, og har en anden ligestilling end barnet, så er relationen altid ligeværdig. Barnet har behov for at mærke at det er et betydningsfuldt individ, som bliver set og lyttet til. Når den voksne viser interesse for hele barnets væsen, vækker det en tillid i barnet selvværd og barnet føler sig anderkendt som den de er.

Tillid til barnet

Det er vigtigt at barnet oplever sig som et kompetent menneske. Det gør de ved at have mulighed for at udfolde sig, prøve forskellige ting af uden at miste modet. Vi giver barnet tid, ro og hvis det har behov støtte og guidning til at besejre store og små hverdags udfordringer

Vi mener at det er vigtigt at barnet gør så meget som det har færdighed og overskud til. Da det for barnet kan det have stor betydning og være en stor sejre fx selv kan tage tøj på. Ved at være tålmodige og opmuntrende viser vi barnet at vi tror på at de er kompentente og at de kan håndtere mange forskellige ting.

Et lille indblik i Steiner pædagogikken

Denne film giver et lille indblik i steiner pædagogikken i praksis for den første 7års-periode.