Frejashave er plantet på vores tanker omkring en barndom, hvor barnet kan vokse sig ind i livet på en rolig og glædelig måde. Barnet kan starte når det er lille og blive ved os til det er stort og skal i skole. Det betyder at barnet oplever at være i det fælleskab, som vi kalder en familiegruppe.
I gruppen vil der derfor være børn i forskellige aldre; ca. fem børn i alderen 1-3 år og fem børn i alderen 3-6 år. Det at børnene har forskellige aldre og dermed også er forskellige steder i deres udvikling, vækker egenskaber som empati, omsorg, tålmodighed, og giver masser af inspiration til leg og læring.
I Frejashave har børn og voksne mange gode gøremål. I huset laver vi mad, vasker op, fejer, rydder op, pynter huset osv. I haven vander vi blomster, køre havetraktor, hugger brænde, laver bål og mange flere ting. Disse almindelige dagligdags-gøremål tillægger vi stor værdig, og vi gør dem med glæde. Det viser barnet, hvad vi mennesker kan og giver barnet en masse at efterligne.
Igennem året fylder vi også dagene med eventyr, sange, årstidsforberedelser og årstidsfester. Årstidsfesterne og alle forberedelserne har forbindelse med den fælles kulturarv og skaber fælles handlinger, som forbinder os til hinanden. Dette giver os ligeledes et læringsmiljø som understøtter børnenes sansning, kreativitet og fantasi.
Og netop fantasien får lov til at blomstre i Frejashave, og derfor både synger og fortæller vi om alle de væsner, de kender; de små trolde, dværgene, nisserne, feerne og englene og mange, mange flere.
Vi har de dejligste omgivelser. Vores hus kalder vi for sommerhuset, da det er et lille hyggeligt træhus, som bare minder om ro og ferie. Haven er stor med gode gamle træer, som giver skygge og læ, og pinde til at lege med. Stedet er stadig nyt, men vi glæder os til, at vi de næste par år skal skabe flere rum i haven med huler, køkkenhave og meget mere.
Igennem året dekorerer vi med forskellige ting fra naturen; grene, blomster, krystaller og årstidspynt. Når vi pynter huset til en ny årstid, vækker det ofte begejstring og glæde hos børnene. De får en fornemmelse af at huset er et levende sted, og at vi voksne gør en dyd ud af den omsorg, som vi viser for vores fysiske omgivelser.
Når det er spisetid er bordet dækket med blomster og lys. Det smukke dækkede bord skaber, ligesom de andre områder i Frejashave, varme og værdighed, og giver barnet lyst til at hengive sig selv i verden.
Vi nyder at sidde sammen, store som små, rundt om bordet, hvor vi spiser dagens måltid. Børnene oplever hver dag de forskellige sanselige processer, der er i madlavning, og de kan hjælpe til i det omfang de selv har lyst til. Rudolf Steiner gav gode anvisninger om kost, som vi følger. Derfor er ugens forskellige retter både nærende og børnevenlige vegetariske retter lavet af økologiske eller biodynamiske råvarer.